Ik denk terug aan afgelopen zomer: uitgelaten komen de kinderen de school uit gerend. Buiten is het broeierig warm en er heerst een uitgelaten stemming, zomervakantie, eindelijk! Een heerlijke tijd breekt aan met lange, warme avonden bij het kampvuur met een goddelijk glaasje wijn, kaasjes, stokbrood met tapenades -STOP!-…ik heb candida, forget about al die heerlijkheden die het extra gezellig maken. Meteen doemt bij mij het schrikbeeld op van een kampvuur waarbij iedereen vretend en drinkend (bier, wijn) bij elkaar zit, terwijl ik knabbel op een vlokje kokos en een komkommer. Help. Ik. Blijf. Liever. Thuis.

Tenminste dat dacht ik… totdat ik me meer ging verdiepen in de alternatieven voor gerechten die Candida-proof zijn. Eén boekje kan je daarbij flink op weg helpen en dat is ‘Vechten met Gerechten’van Titia Koolhoven en Janneke Vreugdenhil. Het nadeel van dit boekje is dat het al heel lang geleden geschreven is en inmiddels een beetje is achterhaald. Bovendien komen er nog best veel suikers in voor als je eenmaal van je candida af bent en preventief alternatief kookt.

Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden die nog gezonder en nog steeds heel erg lekker zijn. (Check vooral onze site bij het kopje Recepten. Er komen ook regelmatig Tweets voorbij met hapjes die candida-proof zijn!) Het is veel makkelijker om aan kokosmeel, amandelmeel en kastanjemeel te komen. Dus ik was afgelopen zomer niet helemaal uit het veld geslagen toen we de auto volpropten met niet alleen opblaasbare bootjes, beachbalsetjes en toiletspullen, maar ook met een krat vol diverse melen, kokosolie, een weegschaal, zuiveringszout, stevia en bakblikken.

Ik had Candida-technisch gezien het geluk dat we naar Friesland gingen. Daar bleven we drie weken op een boerderij met een grote schuur waar zelfs een gedeelte was ingericht om overdekt te kunnen koken. En natuurlijk de welbekende supermarkten binnen handbereik. Dus het is niet helemaal een eerlijke wedstrijd met mensen die vertrekken naar landen als Griekenland, Spanje, Turkije of andere exotische bestemmingen. Daar zal het nog steeds een uitdaging zijn om candidaproof te koken. Verderop in deze blog geef ik tips voor een candida-proof dieet in verre, warme landen.

Eerst maar eens mijn ervaringen op de camping. Het is verbazingwekkend goed gegaan…het alternatief koken dan. Ik wilde na vier maanden van een superstreng dieet zo graag proosten op het begin van de eindeloze vakantie, dat ik het erop waagde om een wijntje te nemen. Dat.Had.Ik.Niet.Moeten.Doen. Nog geen 24 uur later had ik last van obstipatie en zwerende gaatjes in mijn oren. Grrrmmmmpghhhh, wat een domper, al die maanden voor niks op sla en sla geleefd! En ik weet niet hoe het met de lezers zit, maar er is werkelijk waar niets ergers dan niet kunnen poepen.

Dat duurde een week en toen kwam het lichaam weer in een ritme. Ik was eigenwijs en waagde het er weer op: koffie!! Op een terras in de ochtendzon, kinderen aan de muffins (het is tenslotte vakantie) man aan de American en opeens hoorde ik mezelf een koffie verkeerd bestellen. Een Koffie Verkeerd! Wat heb ik genoten van die koffie. Ik nam het post-trillen van mijn lichaam (gebrek aan cafeïne ervaring) op de koop toe. Maar dat was het ergste niet, nog geen half uur na terugkomst op de camping zat ik alweer op de wc, dit keer met diarree. (vreselijk op zo’n toilet met van die westerndeurtjes, whaaaa) Ok, geen wijn en koffie meer, wilde ik echt ontspannen tijdens deze vakantie, dan moest ik weer terug naar de basis.

Ik had uit voorzorg al een kokoscake meegenomen van huis. Om de drie dagen bakte ik in het daar aanwezige oventje de kokoscake in allerlei varianten. Daarnaast begon ik de dag trouw met een flinke bak havermoutpap: kokosmelk met havermoutpap, blauwe bessen, granny Smith, walnoten en kaneel. Superontbijt!

‘s Avonds bij de BBQ maakte ik voor mezelf een heerlijke salade van bloemkoolcouscous of quinoa en allerlei groenten van de boer. Op de BBQ legde ik kippenpoten of vis en ipv stokbrood nam ik rijstwafels met zelfgemaakte kruidenboter van roomboter. En het gekke is dat ik er echt van genoot, na het eten voelde ik me heerlijk licht en luchtig en zat ik energiek naast de ingekakte, uitbuikende tafelgenoten ;-).

Soep is ook zo’n makkelijk te maken en gezond gerecht op de camping. Ik maakte een maaltijdsoep zonder gist natuurlijk en als er wat over was, nam ik de volgende dag bij de lunch weer wat. Dat gold ook voor de salades, die kun je ook in de maaltijdversie maken, de rest gooi in de koelkast en bewaar je voor de volgende dag.
Zo kwam ik de dagen wel door, zonder te balen van mijn dieet. Ok, ik bleef de koffie en wijn missen, maar het woog absoluut niet op tegen de voordelen van een klachtenvrij, fris en energiek lichaam.

Voor wat betreft de vakantiegangers in den vreemden: Neem in ieder geval altijd je supplementen mee. (in geval van vliegreizen is het verstandig om vantevoren bij de de vliegtuigmaatschappij te checken of het in je handbagage mee kan of in de koffier moet). Bij een autovakantie in Europa kun je natuurlijk alles zelf meeslepen. Supermarkten in met name Frankrijk en Duitsland hebben net als hier in Nederland ook schappen met alternatieve melen. De avontuurlijke reiziger die op het vliegtuig naar exotische oorden stapt, moet wat creatiever zijn. Het het aanbod groenten en fruit is in verre landen enorm, dus daar kun je al een heel eind mee komen. Zelfs in de All-inclusive complexen kun je aardig uit de voeten (weet ik uit ervaring). Saladbars in overvloed en met een beetje geluk kun je een heerlijk visje van de grillplaat pikken. Je zult alleen de kilometerslange tafel met suiker –en witmeelrijke toetjes moeten negeren. Niet makkelijk, maar misschien kun je jezelf later op de avond trakteren op een bakje zoute cashewnoten…En zeg nou zelf, de pondjes vliegen er vanaf. Terwijl de zichzelf volvretende mede-vakantieganger al het weggestouwde eten ligt op te rispen aan de waterkant, duik jij er met je strakke lijf nog maar eens in, want ja, je houdt energie over!

Eenmaal in een land waar het lastig is om je aan het dieet te houden, moet je de dingen ook maar loslaten. Misschien heb je helemaal geen last van de kiwi, bananaan of ananas in de ochtend. Dat is meteen een teken om langzaam producten weer toe te voegen. En gaat het mis, dan weet je waar je aan toe bent. De vakantie is bedoeld om te genieten en als dat voor jou betekent dat je het dieetplan laat voor wat het is, dan moet je dat vooral doen. Nieuwe ronden, nieuwe kansen als je weer voet aan de grond van ons koude kikkerlandje hebt gezet.
De volgende blog gaat over candida en je sociale leven.

Volg Grapefoodie via deze Facebook, Instagram en YouTube, daar komen regelmatig lekkere recepten voorbij waarbij de tafelgenoten ook hun vingers aflikken.

Heb je vragen over candida, stel ze!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *