De meivakantie hier in Haarlem is dit jaar maar liefst twee weken lang, wat een verwennerij! Dat betekent dat jullie dus ook voor de tweede week een candida-proof-hotspot-top-drie krijgen. Mijn keus is gevallen op Rotterdam. Ik heb er tot twee keer toe langere tijd gewoond, een wereldtijd! Wees nou eerlijk, het is toch zeker ook een wereldstad met een wereldhaven, wereldse architectuur en werelds eten. Hoewel, dat laatste zou ik eerder hemels eten willen noemen. In Rotterdam hebben ze het begrepen! Snel naar de top 3 dus.

Op nummer 1 – Spirit

Spirit is onderdeel van de Groene Passage, een walhalla voor iedereen die van lekker en bio houdt. Dus na je koffie, ontbijt of lunch, kun je meteen je boodschappentas vol gooien met allerlei verantwoorde lekkernijen. Ik was ooit fan van de croissantjes met kaas van de broodafdeling, hmmmm! Das war einmal.  Gelukkig is er Spirit om onze tong te strelen. Een hippe uitstraling en nog veel hipper en niet te vergeten verantwoord eten. Ze hebben er zelfs chocomousse gemaakt van avocado, mijn favoriet! Wat zo fijn is aan deze plek is dat er een counter is, waar je zelf je bordje kunt samenstellen. Dus als je niet veel mag, ben je niet afhankelijk van een kaart, maar bepaal je helemaal zelf je menu.

Op nummer 2 – Baker and Moore

Ik was hier nog niet zo lang geleden voor het eerst. Het  stond al maanden op mijn Things To Do List. En de zaak heeft me niet teleurgesteld, zelfs niet mijn alles etende tafelgenoten. De taartjes komen van Sue-Food. Zij maakt de aller lekkerste taartjes zonder suiker. Pas wel op als je midden in je dieet zit, dan moet je helaas ook deze taartjes vermijden. Maar er staat nog genoeg op de kaart. Je kunt er ook gewoon glutenvrij eten.

Op nummer 3 – Fenix Food Factory Katendrecht

Al was het maar vanwege de watertaxi die je kunt nemen om bij de Fenix Food Factory te komen. Hier worden werkelijk al je zintuigen geprikkeld. Het is een loods met verschillende aanbieders van heerlijke en eerlijke producten. Je kunt met een houten plank in de hand je menu samenstellen met producten van het seizoen. Aanrader!

In de tweede week van de vakantie hoef jij je hoofd dus ook niet te breken over waar je nou wel of niet kunt eten. Hou de blog in de gaten, er komen regelmatig hotspots voorbij!

Tijdens mijn candida dieet wilde ik nooit buiten de deur eten. Ook bij vrienden eten probeerde ik altijd zo vriendelijk mogelijk te vermijden. Ik wilde niemand tot last zijn, maar was ook bang iets te moeten eten dat de candida weer zou aanwakkeren. Dus dook ik zelf altijd de keuken in om dingen uit te proberen en om zeker te weten dat ik het juiste at. Dat is natuurlijk helemaal niet gezellig voor je vrienden en familie, geen klap aan!

Intussen weet ik wel waar ik lekker en zonder schuldgevoel buiten de deur kan eten. Die plekjes wil ik jullie candida-sufferers niet onthouden, dus deel ik hier een lijstje met hotspots voor iedereen die het leven buiten de deur weer wil vieren. Woehoe! Omdat in Haarlem woon, begin ik met de leuke plekjes hier.

Op nummer 1 – By Lima

Hier hebben ze zelfs geroosterde kikkerwten! Die maak ik vaak zelf, maar hoe leuk is het als je dat tijdens een borrel op een terras kan bestellen? Daarnaast is er een keur aan veganistische, vegetarische en glutenvrije gerechten. Alles is biologisch en er wordt niet met geraffineerde producten gewerkt. Wacht niet langer en laat je verwennen by Lima!

Op nummer 2 – Wolkers

De eigenaar begrijpt het heel goed als je iets niet mag eten en is altijd bereid daar aanpassingen in te doen. Ooit kwam er een vrouw met de vraag of hij ook suikervrije soja heeft. Helaas moest hij haar teleurstellen, maar niet voor lang. Je kunt er nu heerlijk koffie drinken met suikervrije soja, hoera! Mocht je brood mogen eten, dan kun je hier met het heerlijke zuurdesem echt je hart ophalen.

Op nummer 3 – Het Veerkwartier

Het is niet in de stad, je moet er even voor omrijden, maar het is de moeite waard! Je kunt hier gluten- en suikervrij borrelen. Ze hebben heerlijke groentechips, smakelijke soepen en zelfs boekweitpannenkoeken voor de kleintjes, dus ook voor jou! Bovendien organiseren ze vaak leuke evenementen met live muziek, dus zo kom je tijdens je dieet toch weer tot leven.

Zo, mocht je in de vakantie nog ergens heen willen gaan, dan weet je dat Haarlem een candida proof optie is. Fijne vakantie, geniet ervan!

Vorig jaar plaatste ik op Facebook een foto van wat rijstwafels met daarbij de tekst dat producten van rijst arsenicum bevatten. Arsenicum is rattengif, maar zit ook in de bodem van de grond. Rijst neemt relatief veel arsenicum op uit de grond omdat het voortdurend onder water staat. Dus wat betekent dat?

Ik nam geen risico en kocht geen rijstwafels, rijstemelk of gewone witte rijst meer. Zeker nadat ik las dat de Zweedse voedselautoriteit adviseerde om geen rijstwafels meer geven aan kinderen. Overal doken blogs en artikelen op over rijst een arsenicum, maar ik kon nergens een gedegen onderzoek vinden.

Dit weekend viel mijn oog op een artikel in de Volkskrant. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft onderzoek gedaan naar arsenicum in rijstwafels, yeah! Eindelijk iets om aan vast te houden. Er zijn 37 soorten rijstwafels onderzocht, waarvan er eentje niet aan de norm voldeed. Dat merk wordt dan ook niet meer verkocht.

In het artikel wordt gezegd dat het arseengehalte van rijst en rijstwafels voor volwassenen niet zorgelijk is. Maar kinderen zijn er wel gevoelig voor en het is dus verstandig om rijstproducten met mate te geven. Dus niet op één dag rijstwafels, rijstemelk en een portie rijst in de avond.

Als zoiets in Nederland wordt gezegd, heb ik altijd de neiging om zelf veel strenger te zijn met de normen. Dus rijstwafels koop ik bijna niet meer. Ik vervang het nu door maiswafels en andere producten. Verder hoop ik dat mijn lever geen licht geeft van de enorme hoeveelheden rijstwafels die ik mijn gezicht heb geduwd toen ik nog op een candida dieet zat. Want dat was zo’n beetje het enige wat ik toen kon eten (dacht ik als naïve beginneling).

Intussen weet ik wel beter en zijn rijstwafels niet meer mijn nummer 1 snack. Rijst at ik al niet veel, maar als ik het eet is het biologische zilvervliesrijst (er gaan trouwens geruchten dat juist bruine rijst nog meer arseen opzuigt tsssssss). Zo blijf je aan de gang. Wat vandaag gezond is, is morgen je dood. Hou je gezonde verstand er dus altijd bij en voel wat eten met je doet, dan kun je er nooit ver naast zitten. Snack vandaag bijvoorbeeld eens een zelfgemaakte cracker van mijn site. Zonder lijnzaad, want dat oxideert weer als je het opwarmt. Of eet niks, dan weet je zeker wat het effect is.

Het lichaam heeft een bepaalde zuur-base verhouding nodig. Teveel zuur zorgt voor lichamelijke ongemakken. De zuurgraad in het lichaam wordt ook wel aangeduid als de pH-waarde. De ideale pH-waarde van het bloed is 7.35-7.45. Hoe hoger de pH-waarde hoe meer base, hoe lager de pH-waarde hoe zuurder.

Basisch is het tegenover gestelde van zuur. Alkalisch is ook wel een term die gebruikt wordt voor basisch. Met voeding kun je de zuur-basehuishouding in je lichaam beïnvloeden. Bij een evenwichtig eetpatroon is er een basisch overschot. Zo hou je de pH-waarde op peil. Bij een zuuroverschot is er sprake van een lage pH-waarde en dus wordt de pH-waarde van weefsel omlaag gebracht.

Gelukkig heeft het lichaam een systeem om de juiste verhoudingen in stand te houden. Van nature is er een base-overschot en het lichaam doet er alles aan om dat in stand te houden. Een teveel aan zuren wordt door de nieren uitgescheiden. Soms gaat dat ook via de longen.

Maar soms is er sprake van zoveel zuur, dat het mechanisme het niet meer aan kan. Het overschot aan zuur gaat via het bloed naar de weefsels zoals spieren, pezen, en gewrichten. Dan kun je ontstekingsklachten krijgen als reuma of pijnlijke gewrichten. Maar ook vermoeidheid, huidklachten, brandend gevoel bij het plassen, verstoorde leverfunctie, spierkrampen, slechte adem ontstoken tandvlees, hoofdpijn en candida zijn belangrijke oorzaken van een verstoorde zuur-basehuishouding.

Daarom is het belangrijk om het natuurlijk evenwicht in je lichaam in stand te houden. Dus het natuurlijke base-overschot op peil houden. Dat kun je bereiken met voeding. Dat betekent dat voeding een basisch overschot moet opleveren. Groenten en fruit zijn basisch, vlees en vis zuurvormend. En uiteraard zijn alle snoep, snacks, junkfood en al het eten dat bewerkt is, zuurvormend.

Het wil dan niet zeggen dat je vis of vlees nu per direct moet laten staan. Want vette vis is vanwege de Omega 3 vetzuren juist heel gezond. Als tegenhanger kun je bijvoorbeeld extra groenten eten. Hoeft niet bij dezelfde maaltijd, maar verspreid de extra inname van groente over de dag. Zo kun je als tussendoortje een smoothie nemen. (kauw daarbij op de vezels).

Let bij het eten van fruit en groenten dat je goed kauwt! Want zodra je dat niet doet, gaat groente (met name rauwkost en fruit) gisten in je darmen en zo krijg je alsnog een hoop zuren binnen. Vijftig keer kauwen is het advies, zo worden enzymen aan het werk gezet om alles te verteren en voedingsstoffen op te nemen. Alles wat niet goed gekauwd is, gaat rotten.

Tot slot een algemene opsomming van voedingsmiddelen die basenvormend of zuurvormend zijn. Sterk zuurvormend zijn vis, vlees, gevogelte, wild ei en sojaproducten. Verder pinda’s, peulvruchten, granen, kaas zuurvormend. Zwak zuurvormend/zwak basenvormend zijn kwark, noten, zaden roomboter.

Het was vorige week de hele dag in het nieuws: elke nieuwe generatie is ongezonder dan de vorige generatie. Het is eigenlijk geen nieuws, volgens mij weten we het met z’n allen stiekem wel. Toch vond ik de ‘groei’ cijfers schokkend: in 1989 was acht procent van de bevolking te dik. In 2005 alweer achttien procent (bijna een verdubbeling!) en in 2016 is veertig procent van de Nederlandse bevolking te dik. Wow….dat is wel iets om even bij stil te staan. Niet te lang natuurlijk, want je moet wel aan je dagelijkse beweging komen.

Deze cijfers gaan over overgewicht, niet over hoe gezond we zijn. Wanneer ben je ongezond? Afwezigheid van ziekten is niet perse een goede indicatie. Je kunt obese zijn zonder noemenswaardige klachten. Als je afvalt, merk je pas hoe moe je eigenlijk al die tijd was. En dat bij het verdwijnen van de kilo’s je opeens geen last meer hebt van schilfers op de huid. Of dat je het eten beter verteert.

Grapefoodie staat voor een gezond en energiek leven. Dat betekent dat je geen last hebt van regelmatige hoofdpijn of buikpijn. Dat je fris en uitgeslapen op staat. Dat je geen energie dips hebt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Veel klachten zijn namelijk voeding gerelateerd. Maar hoe begin je met een gezond leven? Ik heb er van de week een uitzending over gemaakt op Periscope, terug te zien op Katch.me/Grapefoodie Ten tips for a Healthy lifestyle. Ik kreeg direct de vraag of ik de tips wilde mailen. Tuurlijk! En ik deel het hier ook met jullie. Je hoeft niet meteen alles tegelijk te doen. Begin met 1 stap en integreer langzaam maar zeker de volgende stap in je leven. Je gaat je gegarandeerd beter voelen!

•Twee stuks fruit per dag, maximaal
In fruit zitten een hoop vitaminen, mineralen en vezels. Er zit in sommige vruchten ook veel fructose wat een effect heeft op je bloedsuikerspiegel. Dat betekent dat na een piek in je bloedsuikerspiegel er weer een daling komt en dat voelt als een energiedip. Dus wees zuinig met de hele zoete vruchten. Tenzij je heel veel krachttraining doet, dan kunnen je spieren die suikers weer goed gebruiken.

•300 gram groenten per dag
Groenten zijn onmisbaar. Varieer en probeer groenten van het seizoen te eten. Het zit boordevol vezels, vitaminen en mineralen. 300 is veel, begin de dag dan al met komkommer of een smoothie met groenten erin verwerkt. Ook tussen de middag kun je tomaatjes, paprika en wortel of een salade toevoegen aan je lunch. Dan scheelt dat weer een hoop in de avond.

•Drink acht glazen per dag
Drink water, kruidenthee en maximaal twee koffie per dag tussen 10.00 en 15.00 uur.

•Vis en vlees
Als je niet vegetarisch bent, kun je lekker genieten van vette vis als zalm, makreel, haring, sardientjes en ansjovis. Door de vervuiling in de zee zijn de vissen ook niet meer wat ze geweest zijn, dus niet meer dan twee keer in de week. Supplementen kunnen ook, net als lijnzaadolie en walnoten.
Kip en kalkoen bevatten net als vis goede eiwitten. Rood vlees heel af en toe vanwege de vitamine B12. Als je geen vlees eet, slik dan zeker B12 bij.

•Zuivel
Ik ben niet echt een voorstander van zuivel, het kan klachten als verkoudheid en vermoeidheid veroorzaken. Maar als je daar geen last van hebt, dan kun je biogarde proberen voor de nodige pro-biotica. En eieren voor de essentiële aminozuren. Half zacht gekookt.

•Vezels
Kun je uit volkorenbrood en pasta halen, maar niet iedereen reageert daar goed op. Vezels kun je ook in de vorm van psylliumvezels toevoegen aan yoghurt of een pap. Je hebt veertig gram per dag nodig. Vezels zitten ook in ongeschild fruit en in groenten.

•Beperk of schrap geraffineerde suikers
Suikers onttrekken vitaminen en mineralen, dat kost je lichaam energie. Ook geeft het pieken in je bloedsuiker en je alvleesklier scheidt insuline af. Als dat te vaak gebeurt , krijg je energie dippen. Een gelijkmatige bloedsuikerspiegel houdt je fit.

•Beweeg
Het advies is 10.000 stappen per dag. Je kunt een app downloaden, maar met een half uur per dag wandelen en een paar keer de trap nemen en fietsen, kom je al een heel eind!

•Vermijd transvetten
Transvetten zetten zich vast op je organen. Transvetten zitten in gefrituurde producten, koekjes, cakes, junkfood. Vetten heb je wel nodig, maar dan de omega 3,6 en 9 vetten.

•Vermijd stress
Neem regelmatig rust, breng tijd door met vrienden en familie en als je stress hebt, probeer dan te mediteren. Je lichaam heeft ook zuurstof nodig. Dus zorg dat je gedurende de dag lekker frisse lucht in ademt voor nieuwe energie!