Afgelopen weekend zaten mijn vriend en ik in Nijmegen. Lekker een weekendje weg met z’n tweetjes, dat gebeurt eigenlijk veel te weinig. Dus de volgende staat alweer gepland! Want wat is het fijn om alles even de boel de boel te laten en te genieten van een andere stad met fijne koffietentjes, restaurantjes en barretjes. Met de boel de boel laten bedoel ik dat ik qua eten dingen loslaat. En dan nog lukt het me niet om mijn tanden in een knapperige croissant te zetten of een muffin met slagroom te nemen. Maar op andere vlakken ging ik behoorlijk ‘los’.

Als je geen gluten, suiker en zuivel eet, blijft er weinig over om op los te gaan natuurlijk, wat dat betreft is het te saai om met mij op stap te gaan. En dus moest ik mijn vriend deels teleurstellen toen we ergens gingen ontbijten waar je alleen maar gluten, zuivel en suiker kunt nuttigen ook al staat er ‘healthy’ op de voordeur en op alle review sites. Want, helaas pindakaas voor mij, het bananenbrood zat vol met tarwe en suiker. Hij had nog zo zijn best gedaan, ik schaamde me dood. En dan zit ik nog niet eens op het candida dieet, dat is nog veel erger!

Mijn gedachten gingen uit naar alle mensen die midden in het dieet zitten. Je kan dan voor je gevoel bijna nergens meer eten. Maar dat valt mee, zeker bij de lunch en het avondeten tegenwoordig, kun je met enig creativiteit (‘nee geen dressing’, ‘zonder kaas aub’, ‘laat de frites maar zitten’, ‘gebakken ei zonder brood please’) er een leuke middag of avond van maken. Alleen het ontbijt he….daar liep ik dus dit weekend tegenaan. Overal gluten, zuivel en suiker.

Als alternatief nam ik een smoothie. Ik kan gelukkig al het fruit weer eten, dus dat is makkelijk. Daar kun je aardig wat uurtjes op door. Verder heb ik altijd wel een appel of glutenvrije crackers in de tas om de trek, die zich eventueel ruim voor de lunch aandient, te stillen.

Nou, zul je denken, dat klinkt niet echt alsof je helemaal los bent gegaan. Nee, maar voor mijn doen wel. Ik heb heerlijke rode wijn gedronken (wel kwaliteitswijn van een goeie wijnbar). Lekker veel koffietjes gedronken (ook van goed bekend staande barista’s). Me gelaafd aan groentechips en vette, gebrande, gezouten noten. En zelfs een beetje kaas gegeten, die over een groenteschotel gesmolten was. Dus. Best los gegaan toch?

Sinds ik candida heb gehad, let ik enorm op mijn voeding. De candida heeft mijn darmen ook stuk gemaakt waardoor ik gevoelig ben voor veel producten. Het kost heel veel tijd, geduld en energie om die darmen weer te repareren. Maar het moet natuurlijk allemaal wel leuk blijven he? Dus als ik dan een weekendje wegga, bekijk ik wat wel en wat niet kan en ga ik op mijn manier los. Eenmaal thuis pak ik de draad weer op en is het ‘back to normal’ voor mijn begrip dan he. En ik voel me er prettig bij. Bovendien kan mijn lijf veel meer hebben als er geen sprake is van stress en dat merk je als je na maanden weer eens een wijntje neemt tijdens een ontspannen weekendje. Dat gaat dan gewoon goed, zonder allerlei ellendige effecten de volgende dag. Dan bedoel ik niet een kater, maar darmklachten enzo.

Dus zo werkt het voor mij als ik niet alles onder controle heb qua eten. Beetje uitproberen , beetje los laten, beetje ontdekken en kijken hoever je iedere keer kan gaan. Als ik zonder klachten zo’n weekend door kom, dan is dat voor mij de perfecte city trip!

Ben je binnenkort in Nijmegen en wil je gluten- , suiker-, en zuivelvrij eten? Dit zijn leuke adresjes en hotspots waar dat prima kan: Fresca in de Van Broeckhuysenstraat. Heerlijke gerechten en smoothies en er zit zeker iets tussen als je niet alles mag. Credible, Hertogstraat 1. Veel originele salades waar je makkelijk iets aan kan wijzigen waardoor je het met candida ook kan eten. Saladebar Munt, In De Betouwstraat 28. Je kan hier alles zelf samenstellen, hoe fijn is dat?

Veel plezier in Nijmegen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *