Gezond leven, voor de een iets dat vanzelfsprekend is, voor de ander een onmogelijke opgave. Ik blog wel vaker tips voor een gezond leven, maar als feedback krijg ik dan regelmatig te horen dat het in de praktijk allemaal ingewikkeld is. Smoothies, groene sapjes, zelf gemaakte crackers, budwig papjes, lever ontgiften, HOE. DAN? Ok, ik benader het te veel vanuit mezelf ;-/ en daardoor vergeet ik dat ik een hele andere achtergrond heb qua gezond leven dan de meeste mensen om me heen.

Daarom ga ik terug naar de basis. Stel, je bent iemand die het druk heeft, niet kan koken, geen inspiratie voor lekkere, gezonde recepten heeft en graag naar gemaksvoedsel grijpt. Je enige bicep training is het liften van je biertje of glas wijn. Dan heb ik hier drie simpele tips die je per direct kunt invoeren in je dagelijkse leven. Makkelijk, gezond én lekker.

Meer groente, duh….hoe dan??

Een grotere inname van groente, levert geheid al een beter gevoel op, maar kan ook zorgen voor meer energie, een betere stoelgang of minder hoofdpijn. Gelukkig is dat op een eenvoudige manier toe te passen in een leven vol afhaalshizzl en kant -en-klaar maaltijden. Naar de supermarkt moet je toch. Haal dan  bij de groente afdeling meteen even een bakje cherry tomaatjes en twee komkommers. Snij de komkommer ’s ochtends klein, doe een paar tomaatjes in een bakje en neem het mee als tussendoortje. Dan heb je al 50 gram of meer van de 200 gram die je dagelijks minstens moet eten. Natuurlijk kun je ook kiezen voor wortels, paprika, selderij of wat je maar wilt.

Fruit

Als je dan toch even stil staat bij de groente afdeling, neem dan meteen een zak appels, wat bananen en mandarijnen mee. Makkelijk voor onderweg en altijd beter dan een snack verpakt in een folietje. Twee tot vier stuks per dag is genoeg voor bijvoorbeeld vitamine C.

Drank

Bewaar alcohol voor speciale gelegenheden (daar wordt het ook lekkerder van) of als je wilt, kun je het helemaal weglaten. Moet jij eens opletten wat het met je lichaam en geest doet. Drink gedurende de dag water en/of kruidenthee en max drie kopjes koffie per dag. Gooi frisdrank, verpakte vruchtendrankjes en energiedrankjes voorgoed in de prullenpak. Het levert alleen maar ellende op. En oh ja, water kun je lekker maken met stukjes munt, komkommer, bessen en andere vruchten.

Drie simpele stappen die ervoor zorgen dat jij weer een beetje dichter bij een gezond leven bent zonder dat het heel veel van je vraagt. Je kunt ook met één van deze stappen beginnen en het langzaamaan uitbreiden met de volgende twee stappen. Begin gewoon en kijk wat er gebeurt, heel veel succes!

Sinds ik vanaf mijn 25ste te maken heb met puistjes, zie ik alleen maar vrouwen, meisjes, moeders, collega’s, medereizigsters, kassameisjes, buschauffeuses enz. om me heen met perzik zachte, stralende huidjes. Ik kan uren staren naar een glad gestreken, zacht gezicht (wel puur he, geen botox) zonder vlekjes, pukkeltjes, littekens of andere oneffenheden. Heb ik niks beters te doen? Jawel, een heleboel zelfs! Maar een gladde huid was tijdens mijn twintiger jaren een herinnering aan mijn eigen zachte, poezelige huidje in de pubertijd. Had ik dat toen maar weten te waarderen. Tegenwoordig wijst het mij op een stel gezonde darmen en dat is niet altijd even makkelijk voor elkaar te krijgen.

Daar zit dan ook het grote geheim van een prachtig, zachte, stralende huid. Het zit niet in een potje van 200 euro, maar gewoon in je buik, het darmstelsel. Niet dat het nu opeens eenvoudig is om van een onrustige huid naar een veerkrachtige, sprookjesachtige, jonge huid te gaan. Daarvoor komt meer kijken dan alleen maar water drinken om de gifstoffen weg te spoelen.

In de loop der jaren ben ik erachter gekomen dat er meerdere oorzaken zijn geweest voor het feit dat ik op volwassen leeftijd opeens met puisten te maken kreeg. Stress, hormonale disbalans en bepaalde emoties zoals bijvoorbeeld verdriet. Als je vervelende gebeurtenissen niet goed kan verwerken, gaat het in je systeem zitten en dat uit zich via ons grootste orgaan, de huid. Behalve de genoemde punten, speelt voeding ook een belangrijke rol in de staat van onze huid.

Want als je darmen moeite hebben om iets te verteren, zie je dat terug in je gezicht en de op de rest van je huid. In de vorm van pukkels, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van eczeem of rode ronde ringen, candida. Meestal is er dan sprake van een lekkende darm. De lekkende darm kan ontstaan als gevolg van bijvoorbeeld een schimmelovergroei (candida) of parasieten of slechte bacteriën. Die beschadigen de beschermlaag van je darmen, slijmvlies, waardoor er gaten ontstaan en de beschermlaag niet meer bestand is tegen slechte invloeden van binnenuit of buitenaf. Dat gaat meestal gepaard met een zwak immuunsysteem waardoor het lichaam zichzelf niet meer kan helen.

Om meer klachten te voorkomen is het belangrijk om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden zoals onder andere producten met gluten (om het darmstelsel tot rust te laten komen) alcohol, suiker en gist. Daarnaast is het belangrijk om je darmen te herstellen met de juiste supplementen en gerechten zodat je huid weer kan gaan stralen. Want schoonheid komt letterlijk van binnenuit!

Niet alleen voeding helpt je stralen, natuurlijk ook je eigenwaarde en zelfrespect doet wonderen. Gelukkig zit dat intussen wel goed en ook met mijn eetpatroon zit het wel goed (hoe kan het ook anders). Nou alleen nog zien te ontspannen onder alle omstandigheden.

Het is voor velen een heikel onderwerp: overgewicht. Hoe hard je soms je best ook doet, je krijgt de kilo’s er maar niet af. Heb je er weleens aan gedacht dat jouw overgewicht niet met je eetpatroon te maken hoeft te hebben? Hier volgen drie redenen die zomaar de reden kunnen zijn van jouw overgewicht.

Stress

Het is een in kopper, maar stress gooit zoveel overhoop in je lichaam, dat het volledig uit balans raakt. Dat heeft te maken met de constante stroom van adrenaline, een hormoon dat je lichaam oplaadt met extra energie voor noodgevallen. In vroeger tijden was dat nuttig om te vechten of te vluchten voor bijvoorbeeld gevaar. Zulke adrenaline pieken duurden niet lang, waardoor het lichaam weer tijd had om te herstellen.

Tegenwoordig is adrenaline bijna voortdurend aanwezig in het drukke leven van de mens. Teveel adrenaline wordt opgeslagen in vet. Energie wordt opgeslagen in de vetcellen. Daarnaast zijn er lichaamsfuncties die stil komen te liggen bij het vrijkomen van adrenaline. Zo kan het zijn dat je spijsvertering niet meer goed werkt en je immuunsysteem verzwakt.

Een ander gevolg is dat de alvleesklier vaak overbelast is en niet meer voldoende insuline kan aanmaken om de glucose uit je bloed te halen. Zo kan ook diabetes 2 ontstaan. Cortisol is het andere stress hormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat de energie die snel aangemaakt wordt om te vluchten snel beschikbaar is. Een te veel aan cortisol zorgt ook voor buikvet. Het is dus belangrijk om een manier te vinden om op een rustige manier met stressvolle situaties om te gaan.

Woekeren van gist

Candida Albicans is een gist dat huist in ons maag- darmstelsel. Miljarden bateriën zorgen  ervoor dat de gist in balans blijft. Op het moment dat je weerstand laag is, kan je immuunsysteem aanvallen van binnenuit of buitenaf niet zelf aanpakken. Zo kan het gebeuren dat de gist zich omvormt tot een schimmel die gaat woekeren, candida. Dit brengt vaak een scala aan klachten met zich mee, waaronder overgewicht. Je hebt enorme behoefte aan koolhydraten in de vorm van brood, pasta, aardappels, zoete dingen. Je honger is niet te stillen, je hebt continu de neiging om te snaaien en te eten om de honger/trek te stillen. Maar die is niet te stillen, want met al die koolhydraten voed je de schimmel die van suiker leeft.  Alleen een candidadieet met de juiste supplementen kan de schimmel weer omvormen naar een nuttige gist.

Overbelaste lever

De lever speelt een belangrijke rol bij het afbreken van gifstoffen. Je begrijpt dat de lever dan tegenwoordig heel wat te verduren heeft met alle milieuvervuiling om ons heen. Niet alleen dat, ook in het eten zitten resten die afgebroken moeten worden, meer dan vroeger. Ook junk food, frisdrank, koffie, suikers, alcohol, stress, medicijnen, schoonmaakmiddelen enz. hebben invloed op de lever. Als dat orgaan overbelast is, kan het niet meer naar behoren ontgiften. Dat wat niet verwerkt kan worden, komt in het bloed terecht. Het lichaam maakt als gevolg daarvan weer vet aan als bescherming. Zo kan ook overgewicht ontstaan.

De conclusie is dat een leven met veel groente, fruit, beweging, slaap en natuurlijk plezier het makkelijker maakt voor je lichaam om in zijn kracht kan staan en daarmee ook in staat is tot het zelfhelend vermogen bij eventuele onbalans.  Kijk eens welke stap jij voorzichtig kan zetten naar een gezond lichaam. Stap voor stap kan ook jij je gezonde doel behalen!