Grijp jij regelmatig naar een tussendoortje? En wil je dan zo gezond mogelijk snacken? En kijk je dan naar een alternatief voor een (suikerrijke) Sultana, Liga, ontbijtkoek of eierkoek omdat je toch wil afvallen of op je gewicht wilt letten? Super, je bent heel goed bezig! Maar ook bij de keuze voor een gezond alternatief voor suikerrijke tussendoortjes is het oppassen geblazen. Want een suikervrije snack is meestal geen suikervrije snack. Hè?!

Neem bijvoorbeeld de polulaire gezonde, rauwe snacks als bijvoorbeeld een dadelreep of andere notenvruchtenrepen . Daar zitten gedroogde dadels, noten, zaden en andere gedroogde vruchten in. Allemaal heel gezond en zeker een goede aanvulling voor als je veel in beweging bent of veel sport.

Zit je de hele dag op kantoor en ben je een recreatieve sporter die twee keer in de week sport, dan is zo’n tussendoortje niet zo gezond als je denkt. Jeetje, waarom nou weer niet? Ga voor de gein eens naar de ingrediëntenlijst. Kijk naar de eiwitten, vetten en koolhydraten. Vooral de koolhydraten zijn belangrijk, want daarachter staat wat je wilt weten: WAARVAN SUIKERS. Ok, ik ben me er bewust van dat ik nu heel erg met het vingertje wijs, maar het is om je bewust te maken van ingrediënten en de voedingswaarden erachter.

Want een gemiddeld dadelreepje bevat 12 tot 15 gram suiker. Dus een bepaald aantal koolhydraten, waarvan suikers: 15 gram. Is dat erg? Nee, maar koolhydraten geven energie. Die energie moet je dus wel gebruiken, anders wordt het door de lever opgeslagen als vet. Voor het gemak hou ik de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie aan. Die zegt: niet meer dan 25 gram suiker op een dag. Dan ben je met een reepje al ruim over de helft en dan moet de dag nog beginnen.

candida.

Bedenk dus goed hoe de verhouding bewegen en energie vanuit voeding  bij jou is. Heb je een baan waarbij je veel beweegt en sport je daarnaast regelmatig, dan kun je die suikers af en toe goed gebruiken. Zit je hele dagen achter het bureau en ben je ook niet zo’n liefhebber van sport, bedenk dan vanaf nu goed wat je met je laatste,  gezonde reepje doet 😉