Word je sociale leven beïnvloed door Candida? Ja en nee. In het begin zeker (ik spreek hier trouwens voor mezelf). Ik stond hele dagen in de keuken te bakken en te kokkerellen om de dag candida-proof door te komen. Uit eten ging ik niet, want als je geen suiker, witmeel, azijn en andere producten mag, blijft er weinig over. Alleen al de salades zijn vaak overgoten met azijn. Natuurlijk kun je tegenwoordig altijd vragen om een salade zonder azijn, maar dan ben je er nog niet. In de meeste dressings zit vaak suiker en/of lactose, de salade is bezaaid met croutons en als er kaas bij zit, heb je kans dat je die ook niet mag (geitenkaas kun je als eerste proberen). Dan blijven er alleen sla, tomaat, komkommer, zalm of kip over. Je hebt ook niet altijd zin om met een wensenlijst te komen. Ik voel me af en toe net een actrice uit een foute sitcom die alles, skim, small, decaf, lacto-free –en inhoudsloos vraagt.

Dus in de eerste weken bleef ik thuis. Ik gebruikte de tijd om goed uit te zoeken wat ik wel mag en ik dook op internet op zoek naar voedingslijsten gericht op Candida. En mijn sociale leven zette ik vooral thuis voort. Wijntjes inschenken voor de bezoekers, thee of water voor mezelf. Bij de koffie was het wat makkelijker, want met een plakje kokoscake en Cichorei hoorde ik er toch nog een bij.

Een aantal weken later kun je alweer wat dingen toevoegen. (Mits je merkt dat je klachten verdwijnen). Bijvoorbeeld blauwe bessen en granny smiths, dat leukt de havermoutpap zo lekker op. En nacho chips! Heerlijk met zelfgemaakte guacamolesaus. In de kroeg kun je vragen of ze de chilli (suiker!) apart willen meegeven. Zo kun je ook al wat makkelijker uit eten. Zorg dat jij kan bepalen in welk restaurant jullie gaan eten, dan kun je zoeken naar keukens waar rekening wordt gehouden met allergieën. Bovendien kun je vantevoren bellen en overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Als je bij iemand wordt uitgenodigd om te eten hangt het af van hoe innig de band is. Mijn beste vriendinnen weten allang hoe de vork in de steel zit, zij hebben zelfs al dingen-die-ik-wel-mag in huis. Bij anderen die iets verder van mij vandaan staan, zorg ik ervoor dat ik of van tevoren vraag wat er op het menu staat. Ik vind het zelf heel zeurderig om te vragen of het menu aangepast kan worden. Aan de andere kant heb je echt een goeie reden, dus het is even niet anders. Om de gastvrouw niet al te veel tot last te zijn, kun je zelf ook iets meenemen of aanieden om de salade of soep te maken. Je kunt dan als aanvulling azijn, schimmelkaas, vijgen, dadel, krenten of croutons (afhankelijk van welke salade je maakt) door de salade gooien nadat je zelf eerst hebt opgeschept.

Hopelijk heb je hierbij een handvat voor het draaglijker maken van het dieet tijdens sociale gelegenheden. En vergeet niet dat als het mis gaat, je altijd weer terug kan naar de basis. Het herstel is een tweede keer sneller dan de eerste keer na de diagnose van de dokter.

Volgende keer ga ik verder met hoe ik de Candida heb overwonnen – of toch niet?

Volg Grapefoodie via deze blog, twitter, facebook en periscope, daar komen regelmatig lekkere recepten voorbij waarbij de tafelgenoten ook hun vingers aflikken.

Heb je vragen over candida, stel ze!