In dit artikel leer je wat candida is en hoe je het kunt voorkomen. Candida Albicans is een gist dat bij iedereen op de huid, in de mond en bij vrouwen ook in de vagina voorkomt. Die gist houdt met miljarden bacteriën je darmflora op orde. Samen met de slijmvliezen, die een soort barrière vormen, zorgen bacteriën er weer voor dat de gist onder controle blijft.

Op het moment dat je weerstand verzwakt is, daalt de beschermingsgraad van je slijmvliezen en kan de gist zich omvormen tot een schimmel die gaat woekeren. Bacteriën krijgen het dan niet meer voor elkaar om alles in je darmen in balans te houden. De schimmel wordt erger. Dat noemen we candida.

Een overgroei aan candida ontstaat vaak na het gebruik van antibiotica. Dat is soms de enige oplossing om een gezondheidsprobleem op te lossen, maar doodt tegelijkertijd ook de goede bacteriën in je lichaam. Zo raakt je darmflora verzwakt en kan de gist omvormen tot een schimmel.

Een onbalans in de zuur-base verhouding in de maag en darmen kan ook zorgen voor candida. Daarom is het belangrijk om 70 procent basisch (groenten, fruit, zuivel) en 30 procent zuur (eieren, vis, vlees, graan) te eten. Want in een verzuurde omgeving kunnen bacteriën niet goed hun werk doen.

Een andere oorzaak is verandering van de hormoonbalans rond het veertigste levensjaar bij vouwen. Dat verstoort het evenwicht. Candida maakt daar dan gretig gebruik van. Gevolg is dat veel vrouwen kampen met vaginale klachten veroorzaakt door een overgroei van candida. Daarnaast zijn een slecht dieet met veel snelle koolhydraten (witte pasta en rijst en wit brood) en suiker, stress en langdurig gebruik van de pil vaak ook de oorzaak van het ontstaan van candida. De klachten die eruit voortkomen variëren enorm.

Voetschimmel, kalknagels, extreme vermoeidheid, acne, gewichtstoename, spierzwakte en spierpijn, vaginale schimmel, concentratieverlies, depressie, spraakgebrek, katterig gevoel, enorme hang naar zoet en koolhydraten, spruw, hypoglycemie zijn de belangrijkste klachten. Voetschimmel bijvoorbeeld, komt regelmatig terug, ook als je een crème van de dokter hebt gekregen. Candida moet dan ook vanuit de darmen aangepakt worden. Dat begint met een speciaal dieet. Suiker- en zoveel mogelijk koolhydraatvrij. Want candida voedt zich met suikers.

Met suikers bedoelen we tafelsuiker, honing, agave, maisstroop, lactose, rijststroop, kokosbloesemsuiker en nog meer van dit soort ‘gezonde’ suikers. Maar ook koolhydraten zijn suikers, daar moet dus anders naar gekeken worden. Pasta, brood, rijst, aardappelen en de normale crackers passen niet in het dieet. Maar het is ongezond om alle suikers te mijden, want koolhydraten geven ook energie en dat hebben we hard nodig! Iedere maandag deel ik op FB live recepten van oa koolhydraten die je tijdens het dieet mag hebben.
Tegelijkertijd met het candida dieet, moeten de darmen gevoed worden met probiotica, goedaardige bacteriën die vaak in het verleden kapot zijn gemaakt met antibiotica. Het dieet hongert de schimmel uit en de probiotica brengen de darmflora weer in balans. Pas als je darmen gezond zijn, is ook je immuunsysteem in staat om de candida in toom te houden.

Het kost heel veel moeite om de candida weer onder controle te krijgen. Voorkomen is daarom beter dan genezen. Let op je eetpatroon. Tegenwoordig zijn er een heleboel sites met alternatieve toetjes, taartjes, cakejes en snoepjes. Gemaakt met gedroogd fruit, honing, agave of kokosbloesemsuiker. Dat is qua voedingswaarde altijd beter dan geraffineerde suiker. Geniet er ook lekker van als zoiets voorbij komt. Onthoud wel dat ook in die producten veel suikers zitten die je lichaam niet allemaal nodig heeft. Daarom is voor de gemiddelde Nederlander 3 stuks fruit per dag meer dan genoeg. Zorg dat je het fruit in combinatie met de schil eet, de vezels daarin helpen het suikerniveau te beperken.

Hou je suikerinname in de gaten, eet voldoende groenten en maximaal drie stuks fruit. Eiwitten en goede vetten als omega 3 en 9 geven een verzadigd gevoel waardoor je niet snel naar geraffineerde producten grijpt. En gun jezelf ook eens iets lekkers om van te genieten. Bijvoorbeeld zelfgemaakt bananenbrood!

Deze week heb ik live op FB gedeeld hoe je een bottenbouillon maakt. In Amerika is de ‘bone broth’ zo’n grote trend, dat mensen er in New York voor in de rij staan. Maar een nieuwe trend is het niet, want onze grootmoeders en generaties ervoor wisten allang hoe goed bottenbouillon voor je is. Je hebt zelf misschien tijdens een ziekbed een goed getrokken kippenbouillon aangeboden gekregen. Onze oma’s wisten toen al hoe geneeskrachtig deze bouillon is!

Wat maakt de bouillon dan zo bijzonder? Zoals het woord al zegt, is de bouillon getrokken van botten. Zorg als je deze soep maakt, dat je altijd botten gebruikt van biologische en grasgevoerde dieren. Dan heb je meteen meer omega-3 vetzuren dan in ander vlees. De botten zitten vol met vitaminen en mineralen die goed zijn voor je weerstand, darmen en de huid.

Vitaminen en mineralen

Vitamine A, K, C ijzer en zink komen naar boven als je de botten lang genoeg laat sudderen, denk aan minstens 24 uur. Zink is een mineraal dat weglekt als je veel stress hebt. Stress is een trigger voor candida en candida levert weer tientallen vage klachten op waardoor je in het medische circuit van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

Collageen

Ik had het eerder al over de voordelen voor de huid als je regelmatig bottenbouillon drinkt. Dat heeft te maken met het eiwit collageen, een lijmvormend eiwit in het bindweefsel van mens en dier. Het helpt ook ontstekingen te genezen.

Gelatine

Als je de bottenbouillon langer laat trekken, wordt de bouillon na afkoelen een gelatine. Dat gebeurt ook als je meer mergpijpjes en schenkel toevoegt aan het geheel, want de collageen die daar in zit, wordt dan bij lang trekken, gelatine. Warm je de gelatine op, dan heb je weer een heldere bouillon, met de wetenschap dat het boordevol collageen en mineralen zit, want die gelatine is van hoogwaardige kwaliteit.

Darmen

De gelatine is ook een elixer voor het herstel van de darmen. Daarom is het één van de belangrijkste onderdelen in mijn weekmenu’s in het online Vrij van Candida Programma van Grapefoodie. Je kunt iedere dag een kopje drinken. En bij erge klachten, kun je zelfs in een paar dagen je darmen weer op weg helpen door te detoxen met bottenbouillon. Ik heb zelf ervaren wat het voor mijn darmen deed!

Aminozuren

Verder zitten er aminozuren in die de maagzuurproductie verhogen, wat nodig is voor een goede vertering.

Hoe te maken?

Kijk hier op de site hoe je de bouillon maakt. Je kunt variëren met kruiden en specerijen. Ik doe soms alleen maar botten en water, dat is al voldoende vanwege de smaak die vrijkomt na 48 uur sudderen!

Gun je lichaam deze elixer en geniet ervan!