Je hebt zoetekauwen die nooit naar zout talen. Zoutekauwen die nooit naar zoet talen en je hebt mensen die altijd trek hebben in allebei. Je kunt ook iemand zijn die vaak trek heeft in vette happen. Al die verschillende neigingen hebben een oorzaak.

Zo sprak ik laatste iemand die te weinig dronk en besloot om meer water te drinken. Acht glazen per dag moest genoeg zijn, dacht ze. (Tegenwoordig is er weer een discussie of het wel normaal is dat we gaande weg zoveel meer water zijn gaan drinken. Tegenstanders zijn van mening dat je moet luisteren naar je lichaam en pas moet gaan drinken als je dorst hebt, net als in de oertijd. Maar in oertijd aten we heel anders en waarschijnlijk ook veel minder zout en kregen we veel meer vitaminen en mineralen binnen. En dan zijn er nog mensen die helemaal het dorst signaal niet krijgen of herkennen, dan kun je maar beter teveel dan te weinig drinken. Maar goed, daar schrijf ik nog wel een keer een blog over.)

Terug naar de mevrouw die meer water dronk. Ze was bewust van wat er in haar lijf speelde, want op een dag merkte ze dat ze de laatste tijd wel heel veel trek had in zoute dingen. Vooral aan het einde van de dag. Hier geeft het lichaam heel goed aan dat ze te veel drinkt, want met al die liters water, wordt er (in haar geval) ook veel zout weggespoeld en omdat het lichaam ook zout en de bijbehorende mineralen nodig heeft, vraagt het om zout via ‘zoute trek’ zoals ik dat dan even gemakshalve noem.

Dus als je dan de hoeveelheden water mindert, merk je ook dat de trek in zout afneemt. Maar je behoefte aan zout kan ook toenemen doordat je bijvoorbeeld geen zoete dingen meer mag eten in geval van candida. Ik kreeg toen enorme trek in zoute snacks, dat was vooral compensatie gedrag. En door die enorme hoeveelheden zout, kreeg ik meer dorst en ging ik meer water drinken. Het werkt dus ook andersom.

Mensen die veel en vaak zin hebben vette happen, hebben juist een tekort aan goede vetten als omega 3,6 en 9 en dan vooral de juiste verhoudingen. Omega 6 zit zonnebloemolie en zit dus bijna overal in verwerkt. Maar een te veel aan omega 6 werkt ontsteking bevorderend, dus is het belangrijk om ook genoeg 3 en 9 binnen te krijgen. In een volgend blog vertel ik over die verhoudingen en hoe je de juiste vetten binnen krijgt.

Soms kom je in een situatie waarbij je lichaam continu onder stress staat. Het is niet altijd mogelijk om die adrenaline uit je lijf te mediteren of te denken of te pushen. Geef je lichaam dan in ieder geval een goede boost om de stress op te vangen. Daarvoor kun je een combi van de volgende producten gebruiken:

L-Glutamine – Een goede beschermer voor je darmen, want daar zit een belangrijk deel van je immuunsysteem.

Probiotica – De darmen bestaan uit goede en slechte bacteriën. De slechte worden vaak met antibiotica verwijderd, maar daarmee verdwijnen ook de goede. Probiotica bevat goede bacterie culturen ter ondersteuning van je darmflora.

Vitamine D – In Nederland moeten we dat jaarrond slikken. Ok, mijn stash was op afgelopen zomer op en toen vond ik dat we best genoeg zon hadden ter compensatie. Maar wist je dat D wordt opgeslagen in vet om te kunnen gebruiken in de winter? Oorspronkelijk kwam dat vet vanuit het rijke dieet dat in de zomer genuttigd werd, want een overvloed aan groenten en natuurlijk heerlijke vruchten. Verder kwam vitamine D vroeger voldoende uit voeding. Maar wie eet er tegenwoordig nog levertraan? En je moet wel heel veel eieren eten om genoeg binnen te krijgen. Dus lieve lezers, elke dag vitamine D. Een tekort is vaak de bron van chronische aandoeningen als reuma, artrose, diabetes, botontkalking en verlies van spierkracht. Ik zeg, olé voor vitamine D!

Vitamine C – Dat kun je natuurlijk gewoon uit fruit en groente halen, maar is stressvolle situaties kan het geen kwaad om je lichaam extra te ondersteunen.

Optioneel: Rescue Spray van Bach, een ondersteuning bij stressvolle situaties. Het is een kruidenpreparaat en het helpt mij om rustig te worden.

Verder zijn er genoeg voedingsmiddelen die jou heel erg kunnen helpen. Mijn favorieten: blauwe bessen, bramen, rode bessen, paranoten (niet meer dan drie per dag) selderijsap en bottenbouillon. Absolute hulptroepen in tijden van stress.

Vergeet niet dat voldoende slaap en rust misschien nog wel het beste werkt. Slaap als je stress hebt meer dan normaal. Gaat dat moeilijk omdat je piekert? Probeer dan eens wat druppels lavendel olie op je kussen, sommige mensen slapen voor het eerst sinds jaren in één keer door!
Tot slot is misschien de beste oplossing wel om uit een stressvolle situatie te stappen. Of om je grenzen aan te geven of om je uit te spreken. Wat bij jou past. Keep calm and Carry on…….

Dat klinkt misschien wat vreemd uit de mond van een voedingsdeskundige gespecialiseerd in het behandelen van candida. Wat ik ermee wil zeggen, is dat je niet alleen moet gaan ploeteren om van je candida ad te komen. Op internet is het een jungle van allerlei adviezen en de meeste diëten zijn zo streng, dat je op die manier geheid tekorten oploopt. Laat je dus goed adviseren en begeleiden door een deskundige.

Als je mij al een tijdje volgt of kent, weet je dat het candida dieet erg beperkt is. Het komt erop neer dat je alle suikers, witmelen, vruchten, zoetmiddelen (natuurlijk en onnatuurlijk) bewerkte producten, alcohol en gisten moet laten staan. Over gisten verschillen veel therapeuten van mening. Ik ga hier uit van mijn eigen ervaringen en het weglaten van gist, had zeker een goed effect op mij. Vandaar dat ik adviseer om het een tijdje weg te laten.

Op zich is het weglaten van al die producten niet moeilijk. Het is alleen voor veel mensen lastig om te weten wat ze dan wel mogen eten. Bovendien zijn de meeste mensen niet bekend met de tijdspanne die er nodig is om van de candida af te komen.

Zelf ben ik veel te lang door gegaan met het suikervrije dieet. Gevolg was dat ik totaal geen energie meer had en uiteindelijk in een burn-out terecht kwam. Ik heb mijn lichaam volledig uitgeput door helemaal geen suikers te eten. Ons lichaam heeft suiker nodig om voor energie. Dus als je dat te lang weglaat uit je dieet, raakt je lijf uitgeput.

Door schade en schande ben ik wijzer geworden. Daarom heb ik ook een online programma uitgeschreven waarbij het dieet bestaat uit drie fases. De eerste fase is echt zonder suikers, maar die duurt niet te lang. Want als je alles suikers weglaat, gaat de candida draden vormen en op zoek naar suikers buiten de darm. Dat is een situatie waar je echt niet in terecht wil komen. In de tweede fase wordt er al het één en ander toegevoegd en in de derde fase mag je ook bepaalde soorten fruit eten en daarna kun je langzamerhand weer gaan opbouwen.

In zes weken leer jij wat je kunt doen om van je candida af te komen. Video’s, handouts, webinars, supplementen en vijf weekmenu’s maken deel uit van het programma. Deze maand komt het Vrij van Candida programma online. Wil je meer weten, kijk dan ook eens op Grapefoodie en/of volg mij via Twitter, Facebook en YouTube. Kortom je krijgt bij Grapefoodie de juiste begeleiding om van je candida af te komen. Zo hoef je niet alleen die jungle in te gaan.

Hiehaaaaa! De vakantie is voorbij en we kunnen weer met frisse moed beginnen. Ik voel me fris en fruitig en dat terwijl ik niet eens echt vakantie heb gehad. Toch voelt het zo. Dat komt omdat het qua werk vrij rustig was én (niet geheel onbelangrijk) mijn online programma is klaar!! Hiehaaaaa! Dus er valt een enorme last van mijn schouders. Zo concludeerde ik maar weer eens dat stress toch een hoop ellende veroorzaakt. Van darmklachten tot vermoeidheid en….candida.

Ergens weet ik het dus wel, maar tijdens de waan van alledag, vergeet je gewoon jezelf ruimte te geven om écht te ontspannen. Tijdens de vakantie was ik dus écht ontspannen, want geen deadlines, online programma en andere dringende zaken. Wat bleek, mijn vermoeidheid verdween als sneeuw voor de zon en mijn metabolisme draaide als een geoliede machine. Ik zeg ‘mensen, stress is de bron van alle ellende’, serieus!

En we weten allemaal dat het niet altijd even makkelijk is om tijdens de rat race totale ontspanning te ervaren. Daarom kan het geen kwaad om, zo aan het begin van het nieuwe schooljaar, de oliën van doTerra weer onder de aandacht te brengen. Want wist je dat die heerlijke olietjes het vermogen hebben om je te kalmeren? Dat komt omdat ze bijvoorbeeld tijdens het verstuiven van de olie, werken op de amygdala en hypofyse? Binnenkort leg ik hier meer over uit, maar het komt erop neer dat er zomaar een last van je schouders kan vallen als je even aan een bepaalde olie ruikt. Wild Orange had bijvoorbeeld dat effect op mij. (lees hierover deze blog http://grapefoodie.nl/candida/doterra-oh-ja/ )

Natuurlijk is het effect groter als je de bron van je stress aanpakt, maar soms heb je daar geen tijd voor of geen zin in ;-). Een essentiële olie geeft je instant verlichting (tenminste, dat was mijn ervaring en van een heleboel andere gebruikers ook) en je kunt er weer tegenaan. En dat is dan nog maar één voordeel, over de vele andere voordelen van essentiële oliën komen nog veel meer blogs.

Kijk dus even op de site naar de producten van doTerra en verwen jezelf met deze mooie, pure, biologische producten. En mocht je last hebben van candida, dan kun je meteen even klikken op het tabje CCWS Candida Cell Wall Suppressor, het beste supplement om candida te bestrijden.

Komende week lanceer ik mijn online programma Vrij van Candida, spannend! Ondertussen draait Candida.tv op YouTube (je kunt je abonneren als je geen filmpje wilt missen) ook op volle toeren en ben ik elke dag te volgen via Facebook, Twitter en (af en toe) op Snapchat @Grapefoodie. Stressvolle periode dus, ik denk dat ik maar eens Serenity in de diffuser ga gooien ;-).