Je hebt zoetekauwen die nooit naar zout talen. Zoutekauwen die nooit naar zoet talen en je hebt mensen die altijd trek hebben in allebei. Je kunt ook iemand zijn die vaak trek heeft in vette happen. Al die verschillende neigingen hebben een oorzaak.

Zo sprak ik laatste iemand die te weinig dronk en besloot om meer water te drinken. Acht glazen per dag moest genoeg zijn, dacht ze. (Tegenwoordig is er weer een discussie of het wel normaal is dat we gaande weg zoveel meer water zijn gaan drinken. Tegenstanders zijn van mening dat je moet luisteren naar je lichaam en pas moet gaan drinken als je dorst hebt, net als in de oertijd. Maar in oertijd aten we heel anders en waarschijnlijk ook veel minder zout en kregen we veel meer vitaminen en mineralen binnen. En dan zijn er nog mensen die helemaal het dorst signaal niet krijgen of herkennen, dan kun je maar beter teveel dan te weinig drinken. Maar goed, daar schrijf ik nog wel een keer een blog over.)

Terug naar de mevrouw die meer water dronk. Ze was bewust van wat er in haar lijf speelde, want op een dag merkte ze dat ze de laatste tijd wel heel veel trek had in zoute dingen. Vooral aan het einde van de dag. Hier geeft het lichaam heel goed aan dat ze te veel drinkt, want met al die liters water, wordt er (in haar geval) ook veel zout weggespoeld en omdat het lichaam ook zout en de bijbehorende mineralen nodig heeft, vraagt het om zout via ‘zoute trek’ zoals ik dat dan even gemakshalve noem.

Dus als je dan de hoeveelheden water mindert, merk je ook dat de trek in zout afneemt. Maar je behoefte aan zout kan ook toenemen doordat je bijvoorbeeld geen zoete dingen meer mag eten in geval van candida. Ik kreeg toen enorme trek in zoute snacks, dat was vooral compensatie gedrag. En door die enorme hoeveelheden zout, kreeg ik meer dorst en ging ik meer water drinken. Het werkt dus ook andersom.

Mensen die veel en vaak zin hebben vette happen, hebben juist een tekort aan goede vetten als omega 3,6 en 9 en dan vooral de juiste verhoudingen. Omega 6 zit zonnebloemolie en zit dus bijna overal in verwerkt. Maar een te veel aan omega 6 werkt ontsteking bevorderend, dus is het belangrijk om ook genoeg 3 en 9 binnen te krijgen. In een volgend blog vertel ik over die verhoudingen en hoe je de juiste vetten binnen krijgt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *